תודה שכתבתם לי
אצור קשר בהקדם

המדריך לכותב 12 – טור לפורים: הורידו את התחפושות, קלפו את המסכות

שאלה: 
אפשר וידוי? גדול עלי בכמה מספרים העניין הזה של לכתוב דמות ספרותית, שהכותב מכיר אותה לעומק. לא יודע איך עושים את זה. 
עזרה וחילוץ?
אסף. 
תשובה:
אסף יקר, 
תפשיט אותה. 
"סליחה?"
תפשיט אותה, קלף לה את התחפושות. כדי להכיר אותה באמת השאר אותה בלי הפאסון, התארים, התפקידים וההשתייכויות שלה, והעמד אותה מול עצמה. 
"אבל אין לי מושג איך עושים את זה"
מכיר את ספרו המופתי של רוברט מקי, "סיפור"? (הוצאת גורדון) הוא כותב שם שהאופי האמיתי, בספרות כמו בחיים, מתגלה רק במצב של לחץ, של קונפליקט. כשאנחנו, או הדמויות שלנו, שוהים באזור הנוחות, יושבים בנחת על הספה, קשה לראות מי אנחנו באמת. 
הדרך הטובה ביותר להכניס דמות למצב של לחץ או דילמה היא להעמיד בסכנה משהו שחשוב לה. אז היא תאלץ לפעול ולחשוף את טבעה האמיתי, הפנימי, זה שאתה מרגיש שאתה לא מכיר. 
"זה גדול עלי. סופרים מקצועיים יודעים לעשות כאלה דברים."
יש לי חדשות בשבילך. גם סופרים גדולים, אלה שאתה מכיר ומעריך, לא יודעים שום דבר מראש, וגם הם מפחדים. פול אוסטר, סופר מנוסה, מיומן ועטור הצלחות מוכחות, אמר בריאיון עיתונאי שהוא סובל מחרדות ומספקות בכל פעם שהוא כותב רומן חדש. הוא אמר משהו בנוסח: 'אני יודע שידעתי איך לכתוב את הרומן הקודם, אבל אני בכלל לא בטוח שאני יודע איך לכתוב את הנוכחי.' אם אתה מפחד וחרד, סימן שאתה בתוך תהליך של יצירה, ובחברה טובה. אם היית שאנן ובטוח בעצמך - הייתי דואגת. בוא נתקדם, יש לי רעיון, רוצה שנלך צעד אחר צעד בעיצוב דמות ואראה לך איך לעשות את זה מהקל אל הכבד? 
"כן וכן, רוצה אני."
אוקי, האמת היא שהכבד די קל אם מגיעים אליו בהדרגה. זאת כמעט כל התורה כולה. 
בוא נתחיל ממש מהתחלה. כלומר, מבחוץ. 
אנחנו כותבים לעצמינו רשימה פשוטה של מאפיינים: גיל, מין, מקצוע, מצב משפחתי, מקום מגורים, סוג רכב, זה קל? 
"קטן עלי". 
מצוין. אנחנו ממשיכים עדיין באיפיונים, אבל כאלה שמתחילים להתקרב לאופי. 
"רגע, רגע, תעצרי. אין לי שמץ מה ההבדל בין אפיון לאופי?" 
גם זו אבחנה של מקי. אפיון זה הבחוץ, ואופי זה הבפנים. התוך העמוק שאליו אנחנו רוצים להגיע, אחרי שנקלף לה את האיפיונים. 
"את רוצה להגיד לי שאנחנו בונים כדי להרוס?" 
בדיוק. כשהבניין יציב כבר אין צורך בפיגומים. כמו בחיים, כשהבפנים יהיה בנוי היטב, נוכל לקלף את הבחוץ, ועדיין הדמות שלנו תישאר יציבה ומאוזנת. 
"טוב, תמשיכי, אני אשתלב תוך כדי תנועה" 
יופי. תחת לחץ אתה מפגין גמישות, ומתחיל לחשוף את האופי. 
אנחנו רוצים לדעת מה היא אוהבת, מה היא שונאת, מה מפחיד, מעליב, מכעיס אותה. אנחנו כרגע בשלב הרשימות שלפני הכתיבה. כל זה לא יכנס לסיפור, אבל אתה כבורא העולם המיוצג צריך לדעת הכל. 
"אוקי, אז יש לי את התמונה החיצונית, אני אפילו כבר רואה איך נראה הבית שלה, מה הפינה שהיא הכי אוהבת בו, איזה ספר היא קוראת בלילה לפני השינה, מה היא מחזיקה במגירה ליד המיטה" 
מצוין, מתחילה להתבהר תמונה. 
אפשר לעזוב את שלב הרשימות, ולעבור לתרגילי היכרות, קצת יותר מורכבים, שיעזרו לנו להכיר אותה עוד לעומק. אנחנו כותבים דיאלוג שלה, כמה משפטים ישירים ממנה יספרו לנו המון. אנחנו כותבים מונולוג פנימי, רצוי ברגע שבו היא גמורה מעייפות, אחרי יום מטורף, מחוסרת בלמים. אפשר גם לכתוב עוד דיאלוג אחרי שהשְקנו אותה בקצת אלכוהול. כשהיא תתחיל לאבד את המסיכות, אנחנו נראה את האמת.  
"וכל זה תחקיר מקדים לכתיבה? עוד לא הגענו לסיפור עצמו?"
נוח לי שתחשוב כך, כדי שתכתוב את התרגילים בנחת, אבל הם יחלחלו לתוך הסיפור. 
עכשיו אתה באמת יודע עליה הרבה, ואתה יכול די בקלות לכתוב חלום שלה, ואת היקיצה ממנו. אתה יכול לארגן לה חופשה בת ארבעה ימים לבד, לראות איך היא מסתדרת עם עצמה, ואז אתה שואל את עצמך שאלה מכרעת: מה הדבר שהכי חשוב לדמות שלך? 
"היוקרה המקצועית שלה, נראה לי". 
למה דווקא זה ולא הילדים למשל? או הזוגיות? על מה זה יושב אצלה? 
"נדמה לי שהיא לא מאוד בטוחה בעצמה. אם תקחי ממנה את הכבוד המקצועי שלה, היא תרגיש הרבה פחות שווה." 
מצוין. אז את זה נרעיד לה קצת. 
"עזבי אותה, עד שהשיגה קצת נחת בחיים שלה, עכשיו את מנפצת לה אותם?". 
אין בעיה. אתה רוצה שנלך איתה יד ביד, לאור השקיעה על החוף, לאורך המון עמודים? זה יהיה נורא מעניין. 
"טוב, טוב, הבנתי, אבל ששום דבר רע לא יקרה לה. היא קצת מזכירה לי אותי" 
גם לי. בוא נבדוק אם היא יכולה לקום על הרגליים אחרי שקילפנו לה מסכה אחת, משמעותית. אתה סומך עליה? או שאתה חושב שהיא תתמוטט לך?
"זה יעלה לה בתעצומות נפש, אבל היא תמצא פיתרון משביע רצון, אני חושב, אני מקווה."
תן לה הזדמנות. אתה מבין, הרגע הזה שבו אתה מחייב אותה להפעיל את תעצומות הנפש, ואת היצירתיות שלה, הוא בדיוק הרגע שבו היא תיחשף במלוא יכולותיה, או במלוא חולשותיה. והנה הגענו לרגע שרוברט מקי דיבר עליו. גילוי של האופי האמיתי, תחת לחץ. אחרי שתכתוב את הטקסט הזה, כבר תכיר אותה מצוין מבפנים. מש"ל.
 

אוולין לוי - http://www.evelyn.co.il/
היא מנחת סדנאות לכתיבה יוצרת, עורכת ספרות, מנהלת הוצאת סטימצקי, דוקטורנטית בחוג לספרות באוניברסיטת תל- אביב.

 

מְרֻצִּים

בת עמי הרץ, פסיכולוגית קלינית

אני שמחה להמליץ על הסדנה של אוולין שמספקת לי כבר תקופה ארוכה מרחב להתפתחות ולצמיחה ככותבת.

לאוולין יש יכולת מדהימה לפרגן, לשבח ולתמוך, ובו זמנית גם למשוך כלפי מעלה, להציב דרישות ולקדם. יש לה ראייה חדה ויכולת הבנה מופלאה של טקסטים, והיא מצליחה להצביע על הנקודות העיקריות בטקסט, ולהראות כיצד כלים שונים בכתיבה משפיעים על האיכות הרגשית של הטקסט ועל האפקט שיש לו על הקורא.

אוולין מביאה לסדנא מקצועיות מרשימה, וידע רחב ועשיר  מעולם הכתיבה היוצרת, והיא מעבירה אותו בדרך החווייתית והמיוחדת שלה.

הסדנה שלה מספקת גם מספקת חוויה רגשית עוצמתית וכן מגדלת ומטפחת את יכולת הכתיבה ואת כישורי הכתיבה של המשתתפים. במקביל, כמעט בלי לשים לב, נחשפים בסדנה לעולם שלם של מושגים, של כלים, וגם של אנקדוטות וסיפורים מעולם הכתיבה היוצרת. הכל בחיוך, בהומור, ברגישות וברצינות אמיתית.

ללא ספק – אוולין היא מנחה בחסד לכתיבה יוצרת.

 

מאחלת לה המון בהצלחה –

בת עמי הרץ

פסיכולוגית קלינית

אני שמחה להמליץ על הסדנה של אוולין שמספקת לי כבר תקופה ארוכה מרחב להתפתחות ולצמיחה ככותבת.

לאוולין יש יכולת מדהימה לפרגן, לשבח ולתמוך, ובו זמנית גם למשוך כלפי מעלה, להציב דרישות ולקדם. יש לה ראייה חדה ויכולת הבנה מופלאה של טקסטים, והיא מצליחה להצביע על הנקודות העיקריות בטקסט, ולהראות כיצד כלים שונים בכתיבה משפיעים על האיכות הרגשית של הטקסט ועל האפקט שיש לו על הקורא.

אוולין מביאה לסדנא מקצועיות מרשימה, וידע רחב ועשיר  מעולם הכתיבה היוצרת, והיא מעבירה אותו בדרך החווייתית והמיוחדת שלה.

הסדנה שלה מספקת גם מספקת חוויה רגשית עוצמתית וכן מגדלת ומטפחת את יכולת הכתיבה ואת כישורי הכתיבה של המשתתפים. במקביל, כמעט בלי לשים לב, נחשפים בסדנה לעולם שלם של מושגים, של כלים, וגם של אנקדוטות וסיפורים מעולם הכתיבה היוצרת. הכל בחיוך, בהומור, ברגישות וברצינות אמיתית.

ללא ספק – אוולין היא מנחה בחסד לכתיבה יוצרת.

 

מאחלת לה המון בהצלחה –

בת עמי הרץ

פסיכולוגית קלינית

יהונתן ולד, מנכל צ'מפיון מוטורס לשעבר

את אוולין אני מכיר למעלה משנה כמשתתף בסדנת כתיבה יוצרת בהנחייתה.

התרשמתי מהידע הרחב בתחום וההכרות הבלתי אמצעית עם סוגות שונות ומגוונות בשירה ובפרוזה.

יכולתה של אוולין לזהות, לנתח ולתמלל בצורה פשוטה ובהירה רעיונות ומסרים ספרותיים, מעוררת התפעלות.

גישת הביקורת החיובית, הבונה המשתפת של אוולין מחוללת פלאים בהפנמה של רעיונות, טכניקות וכיוונים ביצירה אצל משתתפי הסדנה.

גם לאישיותה החברתית, המכילה, המקבלת והסובלנית תרומה גדולה בהצלחתה לנהל ביעילות ובמקצועיות סדנה בה מגוון כה הטרוגני של משתתפים.

 

בברכה
יהונתן ולד

 

 

 

את אוולין אני מכיר למעלה משנה כמשתתף בסדנת כתיבה יוצרת בהנחייתה.

התרשמתי מהידע הרחב בתחום וההכרות הבלתי אמצעית עם סוגות שונות ומגוונות בשירה ובפרוזה.

יכולתה של אוולין לזהות, לנתח ולתמלל בצורה פשוטה ובהירה רעיונות ומסרים ספרותיים, מעוררת התפעלות.

גישת הביקורת החיובית, הבונה המשתפת של אוולין מחוללת פלאים בהפנמה של רעיונות, טכניקות וכיוונים ביצירה אצל משתתפי הסדנה.

גם לאישיותה החברתית, המכילה, המקבלת והסובלנית תרומה גדולה בהצלחתה לנהל ביעילות ובמקצועיות סדנה בה מגוון כה הטרוגני של משתתפים.

 

בברכה
יהונתן ולד

 

 

 

עוזי ריש, מהנדס עגוני צריח

עיסוקיי בתחום ההנדסה והמדעים המדויקים הרחיקו אותי מהתעניינות בכתיבה שנים רבות עד שהספד שנאלצתי לכתוב לקרוב משפחה, הצית בי גירוי וסקרנות למה שחוויות הכתיבה יכולה להביא עימה, וכך הגעתי לסדנה הראשונה של אוולין. מאז אני שם כמה שנים, עם כמה הפסקות והשתתפות גם בסדנאות של מנחים אחרים. אנסה לתמצת בקצרה מה עושה את הסדנאות של אוולין להצגה הכי טובה בעיר.

כמעט בכל מפגש שבועי כזה יוצא לי לכתוב משהו שנוגע בחוויות החיים העכשוויים שלי או בזיכרונות רחוקים יותר, וגם בחוויות של אחרים. הניסוח הקונקרטי של ההרגשות הקשורות בחוויות אלו אם זה בניסוח ישיר או אם זה בניסוח מטפורי מתאים,  גורם לי לחוש שתפסתי את רגע החוויה, שלא נתתי לו לחמוק ולהעלם כאילו לא היה, לאחוז בחיים, להרגיש ולהבין מה קורה כאן בעולמנו קצר הזמן. מה שנכתב נשאר לא בגלל שהונצח על הנייר אלא בגלל שעבר את הניסוח הפנימי שלי בדרך לכתיבתו.

ואוולין יודעת איך לחלץ את הכתיבה הזו ממי שיושב בחבורה הכותבת. כל מפגש מחולק לפרקים: הכתיבה ברצף שאינה להקראה ומשחררת את היד הכותבת ללא בקרה עצמית, הצגת נושא המפגש והזמנת המשתתפים לכתוב רשימה של אסוציאציות הקשורות בו, הקראת רשימות אילו המאפשרת למשתתפים להיות ניזונים גם מאסוציאציות של חבריהם לסדנה, ואחר כך כתיבת קטע הקשור באסוציאציות שעלו. בסיום המפגש מקריאים המשתתפים את מה שכתבו. אבל זו רק פרשנות כללית שלי לאיך שמתנהל המפגש. אוולין הקוסמת עושה תוך כדי כך גם דברים נוספים שאם הייתי מודע להם אולי הייתי מנחה סדנאות בעצמי, אבל אני לא שם.

בסיום כל משתתף שמקריא את מה שכתב, מקבל משוב מחברי הקבוצה ומאוולין. אוולין בתבונה רבה יודעת לאתר ולהצביע קודם כל על הצדדים הטובים בכל קטע שנכתב, ולפעמים אני תוהה מאיפה באה לה הברקה שנאמרה. בכך גם מעודדת את הכותב, אך גם גורמת למשתתפים האחרים לנסות ולפענח את האיכויות הטובות בכל קטע, ועל ידי כך גם לשפר את הכתיבה שלהם וגם לפתח אוזן ועין חיוביים על החיים בכלל.

משתתפים רבים ממשיכים לכתוב את הקטע שהתחילו במפגש, שולחים אותו במהלך השבוע במייל לקבוצה, וההזנה ההדדית נמשכת. המפגשים האלו אינטנסיביים, נטולי פתפותי סרק, טעם החיים. כמה מחברי הטובים ביותר היום הם שותפים לפרק זמן כזה או אחר בסדנאות של אוולין.

עוזי ריש, יולי 2017.

עיסוקיי בתחום ההנדסה והמדעים המדויקים הרחיקו אותי מהתעניינות בכתיבה שנים רבות עד שהספד שנאלצתי לכתוב לקרוב משפחה, הצית בי גירוי וסקרנות למה שחוויות הכתיבה יכולה להביא עימה, וכך הגעתי לסדנה הראשונה של אוולין. מאז אני שם כמה שנים, עם כמה הפסקות והשתתפות גם בסדנאות של מנחים אחרים. אנסה לתמצת בקצרה מה עושה את הסדנאות של אוולין להצגה הכי טובה בעיר.

כמעט בכל מפגש שבועי כזה יוצא לי לכתוב משהו שנוגע בחוויות החיים העכשוויים שלי או בזיכרונות רחוקים יותר, וגם בחוויות של אחרים. הניסוח הקונקרטי של ההרגשות הקשורות בחוויות אלו אם זה בניסוח ישיר או אם זה בניסוח מטפורי מתאים,  גורם לי לחוש שתפסתי את רגע החוויה, שלא נתתי לו לחמוק ולהעלם כאילו לא היה, לאחוז בחיים, להרגיש ולהבין מה קורה כאן בעולמנו קצר הזמן. מה שנכתב נשאר לא בגלל שהונצח על הנייר אלא בגלל שעבר את הניסוח הפנימי שלי בדרך לכתיבתו.

ואוולין יודעת איך לחלץ את הכתיבה הזו ממי שיושב בחבורה הכותבת. כל מפגש מחולק לפרקים: הכתיבה ברצף שאינה להקראה ומשחררת את היד הכותבת ללא בקרה עצמית, הצגת נושא המפגש והזמנת המשתתפים לכתוב רשימה של אסוציאציות הקשורות בו, הקראת רשימות אילו המאפשרת למשתתפים להיות ניזונים גם מאסוציאציות של חבריהם לסדנה, ואחר כך כתיבת קטע הקשור באסוציאציות שעלו. בסיום המפגש מקריאים המשתתפים את מה שכתבו. אבל זו רק פרשנות כללית שלי לאיך שמתנהל המפגש. אוולין הקוסמת עושה תוך כדי כך גם דברים נוספים שאם הייתי מודע להם אולי הייתי מנחה סדנאות בעצמי, אבל אני לא שם.

בסיום כל משתתף שמקריא את מה שכתב, מקבל משוב מחברי הקבוצה ומאוולין. אוולין בתבונה רבה יודעת לאתר ולהצביע קודם כל על הצדדים הטובים בכל קטע שנכתב, ולפעמים אני תוהה מאיפה באה לה הברקה שנאמרה. בכך גם מעודדת את הכותב, אך גם גורמת למשתתפים האחרים לנסות ולפענח את האיכויות הטובות בכל קטע, ועל ידי כך גם לשפר את הכתיבה שלהם וגם לפתח אוזן ועין חיוביים על החיים בכלל.

משתתפים רבים ממשיכים לכתוב את הקטע שהתחילו במפגש, שולחים אותו במהלך השבוע במייל לקבוצה, וההזנה ההדדית נמשכת. המפגשים האלו אינטנסיביים, נטולי פתפותי סרק, טעם החיים. כמה מחברי הטובים ביותר היום הם שותפים לפרק זמן כזה או אחר בסדנאות של אוולין.

עוזי ריש, יולי 2017.

ענת עין דור

 

סופיוניאלפייםשתיימעשרה

אוולין יקרה,

הפכתי את המילה סוף וחזרתי לגיל שמונה

פוס ו-אמרנו אז אחד לשני והתכוונו להפסיק לרגע את המשחק, לקחת אוויר ולהמשיך אחר כך.

וכך מרגיש סיום החוויה המשחקית הרצינית של מפגשי איתך.

כל הזמן אימנת אותי במגרש לשחק עם מילים ורעיון,

להרכיב ולפרק את הפאזל הלא ידוע מראש,

לאסוף מילים מהריצפה,

להכנס לתוך משפטים ולצאת עם ראש מורם

שנוגע באן למוט או בעיניים הטובות

בפיך משרוקית הזמן

שמזמינה למרוץ עם עצמנו

מול גבעות ופרוזדורים שעוד מלא אבנים מאחורייהם.

כשהצעת להמציא יותר אותיות נדלקה נורתי,

כשהבאת תותים זלגו מילים אדומות על מחברתי.

בכתיבת הרצף חשבתי על הרבה

רצפים, פינות, קוצים, חוטי חשמל, ניילונים ושמלות.

כששלחת אותי להביא תמונת ילדות,

החזרת לרגע את ילדותי לתוך חדר בבחת של ברל.

כמה מופלא הוא משחק זה,

שבאותה עט ובאותה עונה אני בכל מקום

מטיילת על פילים מעופפים

ונוחתת על מרבד מנייר עיתון.

וכשהוצאת את המשרוקית מפיך,

יצאו מילותיך מלטפות ודואגות,

כאווזה שיודעת בעל פה את השביל לאגם.

ואנו אחרייך בוטחים ומתקשקשים

במי השלייה.

תודה על הבקרים,

והשיטוטים בכל הפינות,

בין כבד לצלעות,

בין קל ללב.

באהבה

ענת עין דור

 

 

סופיוניאלפייםשתיימעשרה

אוולין יקרה,

הפכתי את המילה סוף וחזרתי לגיל שמונה

פוס ו-אמרנו אז אחד לשני והתכוונו להפסיק לרגע את המשחק, לקחת אוויר ולהמשיך אחר כך.

וכך מרגיש סיום החוויה המשחקית הרצינית של מפגשי איתך.

כל הזמן אימנת אותי במגרש לשחק עם מילים ורעיון,

להרכיב ולפרק את הפאזל הלא ידוע מראש,

לאסוף מילים מהריצפה,

להכנס לתוך משפטים ולצאת עם ראש מורם

שנוגע באן למוט או בעיניים הטובות

בפיך משרוקית הזמן

שמזמינה למרוץ עם עצמנו

מול גבעות ופרוזדורים שעוד מלא אבנים מאחורייהם.

כשהצעת להמציא יותר אותיות נדלקה נורתי,

כשהבאת תותים זלגו מילים אדומות על מחברתי.

בכתיבת הרצף חשבתי על הרבה

רצפים, פינות, קוצים, חוטי חשמל, ניילונים ושמלות.

כששלחת אותי להביא תמונת ילדות,

החזרת לרגע את ילדותי לתוך חדר בבחת של ברל.

כמה מופלא הוא משחק זה,

שבאותה עט ובאותה עונה אני בכל מקום

מטיילת על פילים מעופפים

ונוחתת על מרבד מנייר עיתון.

וכשהוצאת את המשרוקית מפיך,

יצאו מילותיך מלטפות ודואגות,

כאווזה שיודעת בעל פה את השביל לאגם.

ואנו אחרייך בוטחים ומתקשקשים

במי השלייה.

תודה על הבקרים,

והשיטוטים בכל הפינות,

בין כבד לצלעות,

בין קל ללב.

באהבה

ענת עין דור

 

רינה מושס, יועצת מס

לסדנה לכתיבה יוצרת של אוולין לוי הצטרפתי לפני מספר חודשים.

אני ממשיכה לפקוד אותה מדי יום א', ומשתדלת מאוד לא להחמיץ אף מפגש.

בסדנה אני פוגשת נשים וגברים נעימים ואינטליגנטיים, אנשים כותבים, המגיעים לסדנה כדי לשפר את כישורי הכתיבה שלהם, ואכן, בכל פגישה אני חשה כי נוספים נדבך, זווית ראייה ותוכן ונרכשות יכולות חדשות.

בחן, בהתלהבות מן המילה הכתובה ובמקצועיות ראויה לציון, מנצחת על התזמורת אוולין לוי, מעניקה למשתתפים כלים לבחון, להעמיק במחשבה ולשפר את כתיבתם, מתוך הידע העצום המצוי בידיה.

בהדרכתה של אוולין ובניווטה, מתפתחות שיחות בין המשתתפים, בנושאים שונים ומגוונים, העולים מן הכתיבה, ועולה חשיפה למגוון רחב של דרכי כתיבה – כתיבה יוצרת.

הסדנה לכתיבה יוצרת של אוולין לוי, תרמה לי אישית, באפשרות לכתוב ספר ילדים שראה אור לאחרונה.

אני ממליצה בחום.

רינה מושס – יועצת מס

לסדנה לכתיבה יוצרת של אוולין לוי הצטרפתי לפני מספר חודשים.

אני ממשיכה לפקוד אותה מדי יום א', ומשתדלת מאוד לא להחמיץ אף מפגש.

בסדנה אני פוגשת נשים וגברים נעימים ואינטליגנטיים, אנשים כותבים, המגיעים לסדנה כדי לשפר את כישורי הכתיבה שלהם, ואכן, בכל פגישה אני חשה כי נוספים נדבך, זווית ראייה ותוכן ונרכשות יכולות חדשות.

בחן, בהתלהבות מן המילה הכתובה ובמקצועיות ראויה לציון, מנצחת על התזמורת אוולין לוי, מעניקה למשתתפים כלים לבחון, להעמיק במחשבה ולשפר את כתיבתם, מתוך הידע העצום המצוי בידיה.

בהדרכתה של אוולין ובניווטה, מתפתחות שיחות בין המשתתפים, בנושאים שונים ומגוונים, העולים מן הכתיבה, ועולה חשיפה למגוון רחב של דרכי כתיבה – כתיבה יוצרת.

הסדנה לכתיבה יוצרת של אוולין לוי, תרמה לי אישית, באפשרות לכתוב ספר ילדים שראה אור לאחרונה.

אני ממליצה בחום.

רינה מושס – יועצת מס

מירי לוגסי - סדנה שנתית בבית ברל

אוולין יקרה

בגיאורגיה, הרחק מעבר להרים המושלגים, בין מפלי מים שוטפים, ישבתי וכתבתי את שהשכלתי ממך, והכתיבה קלחה כזרם הנחל הגואה.

הודות לך, לאישיותך, לידע כמעין נובע, ולכשרון הרב, להעביר לנו התלמידים את הבטחון להעלות בכתב את כל מה שנאגר במוחנו, לקבל משוב מיידי, ולפתוח בפנינו עולם רחב של סיפורים, אני באופן אישי עם מעט הכישרון, עם כתיבה פה ושם, שמאחורי אין אקדמיה או לימודים גבוהים, זכיתי הודות לך להיות שווה בין שווים, ולזכות במשובים שבעקבותיהם המוטיבציה נסקה אל על, ומי רוצה לסיים בכלל? מודה ומייחלת להמשך הקורס.

בהערכה רבה,

מירי לוגאסי,

קורס בוקר במכללת בית ברל 2011-2012

אוולין יקרה

בגיאורגיה, הרחק מעבר להרים המושלגים, בין מפלי מים שוטפים, ישבתי וכתבתי את שהשכלתי ממך, והכתיבה קלחה כזרם הנחל הגואה.

הודות לך, לאישיותך, לידע כמעין נובע, ולכשרון הרב, להעביר לנו התלמידים את הבטחון להעלות בכתב את כל מה שנאגר במוחנו, לקבל משוב מיידי, ולפתוח בפנינו עולם רחב של סיפורים, אני באופן אישי עם מעט הכישרון, עם כתיבה פה ושם, שמאחורי אין אקדמיה או לימודים גבוהים, זכיתי הודות לך להיות שווה בין שווים, ולזכות במשובים שבעקבותיהם המוטיבציה נסקה אל על, ומי רוצה לסיים בכלל? מודה ומייחלת להמשך הקורס.

בהערכה רבה,

מירי לוגאסי,

קורס בוקר במכללת בית ברל 2011-2012

סופי אורן - בית ברל

כשהגעתי הרגשתי כמו עלעל בשדה גדול מלא בעלעלים אולי קוץ פה ושם
את הרמת את מבטך וחיוך עדין ורציני על פניך שהביעו ענין אמיתי
המשכנו כל שבוע להביא, לכתוב ולהרגיש לפעמים עלעלים ולפעמים קוצים
ואת בסבלנות הארת את היש ולא העירות את האין 
וגם חייכת ומצאת בכל את הנעים והבונה עם המון אכפתיות
הפסקתי אחרי זמן להרגיש כמו עלעל התחלתי להרגיש כמו שתיל 
ואחרים התחילו להצמיח עלעלים וגם גבעולים ארוכים ונוגעים אחד בשני
והיו המון רחשים וגם אור בין לבין 
ואת חומלת היית שם מרימה ואוחזת תמיד בכל מילה ומשפט טוב 
ומלמדת ומעמידה כמו במאית מסורה מחדש את הכלים והתפאורה
כדי שנבנה ולא נתעייף
לבסוף, היו המון כלים חדשים לבנות
סוף סוף הרגשתי מוכנה לבנות ולחצוב: 
כלים היו באמתחתי ויצאתי לדרך 
ולך המון תודה אוולין 
על הסדנה ועל האכפתיות האמתית לגלות כותבים לעתיד!

סופי לב אורן,
קורס בוקר, מכללת בית ברל 2011-2012

כשהגעתי הרגשתי כמו עלעל בשדה גדול מלא בעלעלים אולי קוץ פה ושם
את הרמת את מבטך וחיוך עדין ורציני על פניך שהביעו ענין אמיתי
המשכנו כל שבוע להביא, לכתוב ולהרגיש לפעמים עלעלים ולפעמים קוצים
ואת בסבלנות הארת את היש ולא העירות את האין 
וגם חייכת ומצאת בכל את הנעים והבונה עם המון אכפתיות
הפסקתי אחרי זמן להרגיש כמו עלעל התחלתי להרגיש כמו שתיל 
ואחרים התחילו להצמיח עלעלים וגם גבעולים ארוכים ונוגעים אחד בשני
והיו המון רחשים וגם אור בין לבין 
ואת חומלת היית שם מרימה ואוחזת תמיד בכל מילה ומשפט טוב 
ומלמדת ומעמידה כמו במאית מסורה מחדש את הכלים והתפאורה
כדי שנבנה ולא נתעייף
לבסוף, היו המון כלים חדשים לבנות
סוף סוף הרגשתי מוכנה לבנות ולחצוב: 
כלים היו באמתחתי ויצאתי לדרך 
ולך המון תודה אוולין 
על הסדנה ועל האכפתיות האמתית לגלות כותבים לעתיד!

סופי לב אורן,
קורס בוקר, מכללת בית ברל 2011-2012

דני בן יעקב

אוולין נתנה לי את הבסיס לכתיבה שלי, בכל מפגש התרגשתי מחדש כשהגעתי לרבדים שלא ידעתי כי קיימים אצלי.
כל מפגש היה בנושא שונה , מגוון ומעניין.
תודה על הכל .

דני בן יעקב, מחבר הספר "דלת חדשה נפתחת".

15.9.18

אוולין נתנה לי את הבסיס לכתיבה שלי, בכל מפגש התרגשתי מחדש כשהגעתי לרבדים שלא ידעתי כי קיימים אצלי.
כל מפגש היה בנושא שונה , מגוון ומעניין.
תודה על הכל .

דני בן יעקב, מחבר הספר "דלת חדשה נפתחת".

15.9.18

ליאורה מקמל

הסדנה של אוולין היא חממה אידאלית לכותבים. אוולין נותנת כלים ומגבשת קבוצה שיש בה הפרייה הדדית והשראה. מאז שאני בסדנה חזרתי לכתוב. ואני מרגישה איך משבוע לשבוע הכתיבה שלי ושל חברי הקבוצה שופעת, מזדקקת ומתלטשת. שלא לדבר על מה שזה עושה לנשמה. מהתנסות אישית מומלץ בחום🌹

ליאורה מקמל, מחברת הספר "מים זה משהו או כלום?" בהוצאת סטימצקי.

25.9.18

הסדנה של אוולין היא חממה אידאלית לכותבים. אוולין נותנת כלים ומגבשת קבוצה שיש בה הפרייה הדדית והשראה. מאז שאני בסדנה חזרתי לכתוב. ואני מרגישה איך משבוע לשבוע הכתיבה שלי ושל חברי הקבוצה שופעת, מזדקקת ומתלטשת. שלא לדבר על מה שזה עושה לנשמה. מהתנסות אישית מומלץ בחום🌹

ליאורה מקמל, מחברת הספר "מים זה משהו או כלום?" בהוצאת סטימצקי.

25.9.18

ענת דן

אוולין,

כל שיעור שלך הוא חגיגה לאוהבי כתיבה.

הידע הרב שאת מעניקה בנדיבות רבה, התרגילים החכמים שלך, מהווים גשר נפלא לתהליך הכתיבה.
לכל שיעור אני מגיעה סקרנית לקראת הרפתקה חדשה.
תודה רבה

ענת דן

8.10.18

אוולין,

כל שיעור שלך הוא חגיגה לאוהבי כתיבה.

הידע הרב שאת מעניקה בנדיבות רבה, התרגילים החכמים שלך, מהווים גשר נפלא לתהליך הכתיבה.
לכל שיעור אני מגיעה סקרנית לקראת הרפתקה חדשה.
תודה רבה

ענת דן

8.10.18

רותם אלון

הי יקירתי,

תודה על ליווי צמוד ואישי בכתיבה,

תודה על יכולתך לראות כל אחד ואחת דרך מסגרת קטנטנה (בדיוק אותה מסגרת דרכה כותבים)

תודה על יכולתך להעצים כל אחד ברגע נתון.

מלבד יכולותיך להביא חומרים שונים ומגוונים לעודד ליצירה ולשבחה

ניחנת בראייה את הפרט והעצמתו וזה מה שמשאיר טעם טוב לכל מי שפוגש אותך

ידיעתו המוחלטת שאת רואה אותו בזמן נתון ואינך שופטת!

יש בך יכולת קבלה והכלה.

 

כתיבה ככתיבה היא כלי נהדר ולא משנה מה ניצוק לתוכה, אהבתך לכתיבה מדביקה את סובבייך!

ישר כוח

את עושה חסד עם מי שפוגש אותך.

שיהיה לך בהצלחה רבה בהמשך!!!!

להמלצות אני כאן!

באהבה והערכה רבה,

רותם.

הי יקירתי,

תודה על ליווי צמוד ואישי בכתיבה,

תודה על יכולתך לראות כל אחד ואחת דרך מסגרת קטנטנה (בדיוק אותה מסגרת דרכה כותבים)

תודה על יכולתך להעצים כל אחד ברגע נתון.

מלבד יכולותיך להביא חומרים שונים ומגוונים לעודד ליצירה ולשבחה

ניחנת בראייה את הפרט והעצמתו וזה מה שמשאיר טעם טוב לכל מי שפוגש אותך

ידיעתו המוחלטת שאת רואה אותו בזמן נתון ואינך שופטת!

יש בך יכולת קבלה והכלה.

 

כתיבה ככתיבה היא כלי נהדר ולא משנה מה ניצוק לתוכה, אהבתך לכתיבה מדביקה את סובבייך!

ישר כוח

את עושה חסד עם מי שפוגש אותך.

שיהיה לך בהצלחה רבה בהמשך!!!!

להמלצות אני כאן!

באהבה והערכה רבה,

רותם.

מרי שרון קוגן

אוולין,

את ההוכחה שאין צירופי מקרים וכמה טוב שקרה. המפגש עמך בסדנה במתן פתח את הצוהר של החלום שהיה בתוכי שנים רבות.
מיד הבנתי שהידע והרגש הספרותי שבך הוא אין סופי. ההחלטה לעבוד עמך ולצידך באופן פרטני היתה קסומה. יש בך את היכולת לכוון, לדייק ולהרחיב את האופק היצירתי אצל כל כותב. מתחיל או מתקדם.
את זו שעודדת את הכתיבה האינטואיטיבית שגעשה בי. את הראשונה שנטעת בי את האמונה שאני יודעת ויכולה לכתוב
אחרי 5 שנים של מחשבות וחששות, בזכותך היום אני אוחזת את הרומן הראשון שלי שבקרוב יראה אור וכבר עובדת על ספר ההמשך.

תודה על כל הטוב שנתת לי. על כל העושר והידע, על הרגישות והלב המכיל שבך.

בהערכה גדולה לעד,
מרי שרון קוגן

7.10.18

אוולין,

את ההוכחה שאין צירופי מקרים וכמה טוב שקרה. המפגש עמך בסדנה במתן פתח את הצוהר של החלום שהיה בתוכי שנים רבות.
מיד הבנתי שהידע והרגש הספרותי שבך הוא אין סופי. ההחלטה לעבוד עמך ולצידך באופן פרטני היתה קסומה. יש בך את היכולת לכוון, לדייק ולהרחיב את האופק היצירתי אצל כל כותב. מתחיל או מתקדם.
את זו שעודדת את הכתיבה האינטואיטיבית שגעשה בי. את הראשונה שנטעת בי את האמונה שאני יודעת ויכולה לכתוב
אחרי 5 שנים של מחשבות וחששות, בזכותך היום אני אוחזת את הרומן הראשון שלי שבקרוב יראה אור וכבר עובדת על ספר ההמשך.

תודה על כל הטוב שנתת לי. על כל העושר והידע, על הרגישות והלב המכיל שבך.

בהערכה גדולה לעד,
מרי שרון קוגן

7.10.18

אוולין לוי, סטודיו לכתיבה יוצרת
אוולין לוי - כתיבה יוצרת וליווי כותבים